Sunday, October 2, 2011

Tips study.

Hi people! Assalamualaikum. It has been a long time since the last post I posted. 


Okay, saya nak share sikit tips nak study ni. Well, saya bukanlah budak yang paling pandai. Tapi tak salahkan kalau nak share something yang baik? The final exam is next week. I'm so not ready. Study selagi kita mampu. Saya kalau study kena ada mood. Saya tak suka study kalau takdak mood. Kenapa? Sebab bila study time takdak mood, apa pun takkan masuk. Baik buat benda lain, buang masa. Masa tengah ada mood tulah kena study habis-habisan! Aceh. Cikgu tuisyen saya cakap jangan pernah mengeluh sebab penat study. Walaupun penat, kuatkan jugak. Jangan mengeluh. Tuhan pasti akan tolong kita. Amin. Soo, here's some useful tips that I used. 


1. Firstly, bila nak belajar tu, saya akan pastikan saya ada mood untuk study. For me, better tak payah study kalau takdak mood because takkan masuk apa-apa. Buang masa lagi. 
2. Jangan dengar lagu. Sebab apa yang kita belajar tu hanya akan masuk sikit ja dalam kepala. Yang lebih tu semua lagu. Sebab tu kita lagi senang dok hafal lirik daripada hafal yang masuk exam. 
3. Tiap-tiap kali lepas habis sembahyang tu, doalah. Mintak berjaya semua kan. 
4. Kalau boleh puasa, puasa time exam tu.
5. Buat solat sunat hajat.
6. Jangan gelak banyak-banyak kang ilmu keluar. 


So hmm, what's more? Ala, tips ni semua sama je. Ulang yang tu je. Kona sana, kona sini hat tu jugak. Kan? 





I ain't got swag. *tetibaaaa*


Hahaha, okay bye people! Assalamualaikum!



No comments:

Post a Comment